Dagbog

Lørdag 27 August 2016
Landede i Fairbanks efter 24 timers rejse fra Virum. Turen gik først til Frankfurt, derfra til Anchorage og til sidst til Fairbanks. Vi fløj op over det nordlige Grønland og det allernordligste Canada. De er den korteste rute. Jeg blev hentet i lufthavnen af min Guide der hedder Kurt.

Søndag 28 August 2016.
Turen starter først i aften med en velkomstmiddag for alle deltagere. Jeg har været alene her i begyndelsen af dagen. Jeg har set to museer. Morris Thompson Cultural and Visitors Center, og senere det kommunale museum, der handler om byens historie. De var værd at se begge to.

Mandag 29 August 2016.
Jeg mødtes i går aftes med resten af gruppen. Vi er kun syv plus Guiden. Det er den mindste gruppe jeg har rejst med.

Op kl. 06:30 og afsted i bus 7:30. Første stop  Nenana ved Tanana river, hjemsted for Nenana Ice Classic. Hvert år vædder man om hvornår isen vil bryde op om foråret. Man placerer en bjælke konstruktion midt ude på isen. Når den vælter er isen brudt. Den der kommer tættest på dag og tid har vundet. https://en.wikipedia.org/wiki/Nenana_Ice_Classic

Næste stop var frokost på en restaurant med en flot udsigt. Vi kunne se over til jernbanestationen og indgangen til Denali Nationalpark. Her måtte vi skifte bus til nationalparkens egne. Vi blev kørt til Kantishna Roadhouse en tur på 90 miles (145 km). På vejen så vi et rigt dyreliv. To elge, tre fire Caribou, to bjørne og en enkelt ulv. Det var helt fantastisk.

Mount Denali hed tidligere Mount McKinley efter en tidligere amerikansk præsident. Navneskiftet skete endeligt i 2015 efter mange års strid.

Tirsdag d. 30 August 2016.
I dag er vi blevet i parken. Tidligt afsted for at fotografere Mt. Denali. Vi blev sat af ved Reflection Pond hvor bjerget spejler sig flot når vandet er helt roligt. Derefter gik vi tilbage til Wonder Lake hvor vi tog flere billeder. Det eneste dyr vi så var et egern. Vi var tilbage til frokost. Om eftermiddagen var der foredrag og demonstration af hundeslæde kørsel. Senere underviste Kurt i fundamental fotografi.

Onsdag d. 31 August.

Op kl. 05 for at køre den lange vej tilbage ud af parken til jernbanestationen. Vi så en enkelt Elg på vejen. Vi havde ventetid inden vi steg ombord i toget. Vi havde de dyre pladser på anden etage med ovenlys. Vi spiste frokost på toget. I Takeetna sluttede togturen og vi blev hørt til vores Hotel.

Sent om aftenen så vi nordlys. Jeg forsøgte at fotografere, men resultaterne blev ikke gode.

Torsdag 01 September 2016
Vi var på en lille tur rundt i skoven ved siden af hotellet. Der var opsat advarsler om at en elg var set i området. Vi så kun spor af den.

Vi kørte videre sydpå i bus. Ved Palmer ligger det største landbrugsområde i Alaska. Vi stoppede op og gik på dyrskue (med tilhørende Tivoli). Vi blev der kun en Times tid.

Vi kørte videre sydpå igennem Anchorage og langs kysten. Ved et stop fik vi øje på en flok Hvidhvaler langt ude https://da.wikipedia.org/wiki/Hvidhval

De kunne ses i kikkert men de var for langt væk til at fotografere.
Vort Hotel ligger et stykke oppe på en bjergskråning. Det er skisportssted om vinteren.

Fredag 02 September 2016
Vi havde formiddagen fri os jeg benyttede lejligheden til at komme Up to date med billeder og korrespondance.

Om eftermiddagen var der udflugt til Spencer gletscheren. Vi kørte i bus fra hotellet til togstationen. Her steg vi på toget og kørte et godt stykke inden vi igen kørte med bus til gletchersøen. Vi sejlede i gummibåde med plads til fire passagerer plus en styrmand, der kun havde et par årer. Vi sejlede først forbi gletscheren og fortsatte derefter af floden et langt stykke til en landingsplads lige ved siden af jernbanen. Derefter var det samme vej tilbage.

Lørdag 03 September 2016
Vi kørte sydpå til Seward der ligger ved bunden af en Fjord. På vejen derned gjorde vi et par stop og jeg tog nogle naturbilleder. Det var overskyet og der kom et par byger. I Seward havde vi lidt tid inden vi gik ombord i den båd der skulle bringe os ud til Fox Island. Der var et par havoddere i havnen men de var væk før jeg kunne få mit fotoapparat klar.

På Fox Island blev vi indkvarteret og fik Lunch. Resten af dagen var afsat til sejlads i havkajak. Jeg skulle ikke nyde noget men jeg så de andre gøre sig klar og tage af sted. Derefter gik jeg en lang tur langs stranden.

Søndag  04 September 2016
Sejltur på Kenai fjorden hele dagen. Vi skulle se fugle hvaler og havpattedyr. Vores lille båd gyngede voldsomt og det var overskyet med byger. Omtrent de værste omstændigheder for fotografering. Vi så Dells Porpoise, Harbour Seals. Stellers Søløve, Hvidhovedet Havørn og Lunder. Vi holdt en pause i sejladsen foran Holgate gletscheren. På vejen hjem kom vi forbi en Pukkelhval der lavede opvisning, og det var dagens højdepunkt.

Mandag 05 September 2016
Vi havde god tid i dag. Tog afsted fra Fox Island med den samme lille båd som vi sejlede rundt i i går. Lige ud for Seward havn stødte vi på to havoddere som vi kunne fotografere på kort afstand. I Seward spiste vi frokost  og derefter besøgte vi Alaska Sea Life Center. Vi fik et kig inde bagved først hvor vi fik forklaret det videnskabelige arbejde. Derefter så vi den offentlige udstilling, der er et moderne akvarium. Her lykkedes det mig at fotografere de Lunder som jeg så i går men som var umulige at fotografere.

Så kørte vi mod Anchorage  med et par fotostop undervejs. Det ene sted hed Potters Marsh hvor der var en lang træbro ud i sumpen.

Tirsdag 06 September 2016
Rejsedag. Vi blev kørt til lufthavnen tidligt om morgenen og blev checket in til King Salmon. Flyet var et lille turbojet. Lige da vi skulle lette slog piloten bremserne i og vi taxiede tilbage til lufthavnsbygningen. Der var noget i vejen med den ene motor og vi skulle have et nyt fly.

Noget forsinket ankom vi til King Salmon og blev omladet til en vandflyver. Vi fik Lunch ved ankomsten til Brooks Falls og nåede at gå til vandfaldet hvor to store hanbjørne stod og fiskede. Vi blev til solnedgang.

Onsdag 07 September 2016
Blevet hele dagen i Brooks Fall Lodge. Vi var på tur hele formiddagen. Først blev vi udstyret med waders. Vi havde to ekstra guides med os og de dirigerede rundt med os når vi var i nærheden af bjørne.  På et tidspunkt vadede vi ud i Brooks River og vi så en moder med to unger komme ud i floden 50 m fra os. Vi trak os lidt tilbage. Da den fortsatte hen mod os måtte vi gå ud midt i floden. Her var der bjørne både opstrøms og neden strøms. Vi måtte pænt vente til de var passeret. Da vi skulle tilbage til lejren var broen spærret og vi måtte igen vente til bjørnene havde passeret.

Om eftermiddagen gik vi alene uden lokal Guide til Lake Brooks. Der var ikke noget særligt at se så vi gik tilbage til vandfaldet hvor der altid er bjørne.

Torsdag 08 September 2016.
Vi skal ikke flyve før kl. 5 i aften, så vi har næsten hele dagen til rådighed. Gruppen ville gå ned til broen men vi blev stoppet af en kvindelig Ranger. Fire bjørne en mor med tre unger havde valgt området lige foran broen som hvileplads. Det tog over en time før de flyttede sig. Vi besluttede os til at gå til vandfaldet en sidste gang. Vi var tilbage til Lunch, og jeg blev resten af tiden i lejren.

Jeg fik pladsen ved siden af piloten i vandflyver og jeg fik taget nogle gode videofilm. Ellers var det den samme vej tilbage til Anchorage. Kurt, vores Guide havde afbestilt middagen i byen og vi holdt i stedet afskedsmiddag i hotellets bar med appetizers og drinks. Min forkølelse var nu vokset, og jeg gik i seng med feber.

Fredag 09 September 2016.
Jeg havde en ekstra dag i Anchorage inden jeg skulle flyve hjem, men nu havde jeg fået feber, og jeg får tvunget til at pleje mig selv. Jeg tog dog ud til Alaska Native Heritage Center i en taxa. Det lå temmelig langt væk. Resten af dagen sov jeg eller var på mit værelse.