Rejsedagbog Egypten

Fredag 27 oktober 2023. Rejsedag

Fløj Austrian over Wien til Cairo. Checkin i Cairo Pyramids hotel der ligger i Giza med udsigt til de store pyramider.

Lørdag 28 oktober 2023. Cairo by

Besøgte Al Azhar Moskéen der er Egyptens ældste fra år 970.

Besøgte Nationalmuseet med alle de mange skatte der er fundet rundtomkring ved udgravninger overalt i Egypten. En særudstilling viste alle de skatte, der er fundet i Tutankhamun’s grav. Der var desværre fotoforbud inde i udstillingen

Vi spiste lunch på et restaurantskib på Nilen.

Søndag 29 oktober 2023. Cairos omegn.

De to store pyramider Keops og Kefren kunne ses fra indgangen til mit hotel. Jeg kom ikke ind i Keopspyramiden da jeg ved en fejltagelse ikke fik den ekstra billet der gav adgang. Man skulle kravle ad en snæver gang for at komme ind til gravkammeret. Vi kørte rundt i terrænet for at få udsyn til pyramiderne fra forskellige vinkler.

Vi gik en tur rundt om Sfinxen og tog billeder med pyramiderne som baggrund.

Memphis udgravningssted ligger syd for Cairo by. En kæmpe statue af Ramses II ligger nu ned og har fået sin egen udstillingsbygning. Pladsen domineres også af en stor alabaster Sfinx.

Saqqara er et meget stort udgravningssted. Det centrale i dette sted er Djosers trinpyramide. Man kommer ind på pladsen foran pyramiden via en lang kolonnade af stensøjler. I omegnen er der adgang til en nekropolis af højtstående egyptere fra den tidsperiode.

Mandag 30 oktober 2023.  Cairo bytur

Vi startede lige udenfor bymuren, gik gennem en byport og lidt længere henne til venstre var indgangen til Al Hakim moskéen.

Efter moskéen blev vi kørt til starten af Khan el-Khalili bazaren som vi gik igennem til fods. Vi kom forbi endnu en moské men gik ikke ind. Vi kom også forbi en Hamam (tyrkisk bad) men gik ikke ind.

Der var lunch for egen regning efter bazaren og så kørte vi til Al Hazar parken hvor vi gik op til et udsigtspunkt hvor man kunne se ud over byen. Bagefter gik vi en tur alene rundt i parken.

Derefter besøgte vi Ibn Tulun moskéen men vi gik ikke ind. I stedet gik vi ad en trappe op på ringmuren hvor der var udsigt over moskéen.

Sidste tur var igennem El Moaz gaden der er byens forretningskvarter. Det lignede enhver anden forretningsgade i Europa (Ingen billeder)

Tirsdag 31 oktober 2023.  Fra Cairo til Alexandria.

Det koptiske munkekloster St. Bishoy lå på vejen fra Cairo til Alexandria men nærmest Alexandria. Vi blev vist rundt på klosteret af en ung munk. Der var også en tysk gruppe og vores munke guide talte både engelsk og tysk. Til sidst kom vi ind i kirken hvor der var en ceremoni i gang mens vi var der.

Efter st. Bishoy men før El Alamein blev vi standset af politiet ved et checkpoint. Vi fik en politibil der kørte foran bussen og en civilklædt politimand der sad inde i bussen. Den eskorte fulgte os hele vejen mens vi var i Alexandria og omegn. Hver gang vi gik ud for at se en seværdighed fulgte politibetjenten med. Han var meget venlig og hele dette arrangement var for at passe på os.

I El Alamein skulle vi først se krigsmuseet for slaget ved El Alamein i anden verdenskrig. Her slog Feltmarskal Montgomery den tyske Feltmarskal Erwin Rommel. Museet viser krigsmateriel (udendørs) og uniformer (indendørs) fra begge sider i krigen.

Derefter kørte vi til krigergravene der ligger et stykke væk fra museet. Her ligger soldater begravet fra begge sider i krigen.

Indkvartering på hotel Metropole der viste sig at være et meget gammeldags hotel i engelsk stil.

Aftensmad på en restaurant der hed ”The Fish Market” med udsigt over havnen.

Onsdag 01 november 2023.  Bytur i Alexandria.

Vi startede i Katakomberne (Kom El Shoqafa) Gravene bærer præg af både romersk græsk og egyptisk kultur.

Dernæst besøgte vi Quaitbay Citadellet, der er et forsvarsværk fra det 15 århundrede.

Det berømte bibliotek i Alexandria blev desværre brændt af Julius Cæsar i år 47 f.Kr. Bystyret har i nyere tid sørget for at der er blevet opført et moderne Bibliotek: Bibliotheca Alexandrina. Det er tegnet og opført af det norske arkitektfirma Snøhetta. Vi startede med at se en moderne kunstudstilling i kælderen. Senere så vi læsesalen.

Efter lunch begyndte den lange biltur tilbage til Cairo stadig med politieskorte. Vi skulle med nattoget til Aswan. På banegården i Cairo blev vi og en anden turistgruppe gennet sammen i et indelukke bygget op af gærder. Der var både uniformeret og civilklædt politi til at passe på os.

Torsdag 02 november 2023.  Aswan.

Jeg vågnede i Nattoget et par timer før vi ankom til Aswan. Vi fik morgenmaden serveret på en bakke mens vi kiggede på landskabet udenfor toget. På stationen blev vi afhentet i bus og vi blev kørt til vores hotel og indkvarteret. Endelig var vi blevet fri for vores politieskorte.

Det første besøg var på Nubisk museum der lå ikke langt fra vores hotel

Så skulle vi ud for at sejle på Nilen. Det foregik i en felucca, som er en traditionel egyptisk sejlbåd forsynet med latinersejl. Vi fik serveret liggende frokost ombord.

Om eftermiddagen skulle vi besøge en ruin af et koptisk kloster St. Simeon. Den ligger på den anden flodbred så først skulle vi krydse Nilen. Fra landingsstedet var der 4 km. til ruinen. Vi kunne vælge at gå i stegende hede eller ride på kamel. Alle valgte kamelen.

Vi skulle høre et foredrag om nubisk dagligliv. Vi blev sejlet til en ø midt i Nilen hvor vi gik i land og blev ledt til et hus hvor hørte på en nubisk kvinde der fortalte på engelsk, hvordan man levede på øen. (ingen billeder)

Så var det egentlig tid til aftensmad og jeg var sulten. Vi blev sejlet til en anden ø hvor vi blev mødt af et meget støjende orkester der spillede folkemusik. Vi skulle ud for at danse nubisk inden de serverede aftensmad.

Fredag 03 november 2023.  Aswan Dæmningen.  Pilae templet.

Vi startede med at køre over den gamle dæmning. Oprindelig 36 m høj og indviet i 1902. Dernæst kom vi til den nye og høje dæmning. Den blev færdiggjort 1970 og er 111 m høj. Den endte med at blive bygget af russerne efter en masse international politisk ballade. Der står et stort mindesmærke der symboliserer venskabet mellem Egypten og Rusland. Bagved dæmningen ligger Lake Nasser, en kæmpe sø der er fuld af store Nilkrokodiller.

Phileas templet ligger på en ø imellem de to dæmninger. Da den gamle dæmning blev bygget, var det oversvømmet en del af året. Da den nye dæmning blev bygget, besluttede man at flytte hele komplekset til en anden og højere beliggende ø, hvor det ligger i dag.

Da vi kom tilbage til Aswan checkede vi ud af hotellet og ind på Nil Cruiseren ”Nile Style”. Resten af eftermiddagen var fri. Senere besøgte vi en parfume forretning i Aswan.

Lørdag 04 november 2023.  Abu Simbel. Afsejling fra Aswan.

Jeg var den eneste der havde valgt at flyve til Abu Simbel. De andre skulle op klokken tre for at Sejle. Jeg stod først op klokken fem. Jeg havde VIP service hele vejen. Personlig guide til lufthavnen. En halv times fly tur. Mødt af en anden guide og en chauffør der kørte mig til templet. Myndighederne har fastsat at man kun må være på stedet i to timer. Jeg nåede at være inde i begge templer og se en film om selve flytningen.

Jeg var tilbage på skibet ved middagstid. Da de andre var kommet tilbage, sejlede vi fra Aswan. Efter solnedgang standsede vi ved Kom Ombo og gik i land for at se templet der. Et stykke længere nordpå lå Edfu templet. Her stoppede båden for natten.

Søndag 05 november 2023. Nile Cruise.  Ankomst til Luxor.

Hvis man skulle se Edfu templet skulle man op klokken fire. Jeg sov roligt videre.

Det meste af dagen sejlede vi nordpå. Vi kunne slappe af på øverste dæk, nyde en drink og kigge på landskabet der gled forbi. Jeg fik fat i min store telelinse for at fotografere dyr og mennesker ved bredden af Nilen. Vi sejlede igennem sluserne ved  Esna (8 m højdeforskel)

Sent på eftermiddagen ankom vi til Luxor. Før middagen gik vi en tur langs Nil promenaden til et gammeldags luksushotel som hedder Winter Gardens. Vi gik også forbi Luxor tempel men kom ikke indenfor. (ingen billeder)

Mandag 06 november 2023. Kongernes dal m.m.

På vej til kongernes dal stoppede vi ved Colossi Memnon to store kæmpestatuer af farao Amenhotep III. De er stærkt medtagne.

Kongernes dal. Fra indgangen og til starten af dalen blev vi kørt i store golfvogne. Der var ubarmhjertigt varmt og dalen er en gryde. Den ender blindt. Gravkammer og adgangstunnel er hugget ind i bjergsiden. Den vigtigste grav er nok Tut ank Amons. Man kan se hans mumie. Skattene fra graven kan ses på nationalmuseet i Cairo. Vores adgangsbillet gav kun adgang til at se fire grave men vi kunne købe tillægsbilletter til nogle af de flotteste grave.

Derefter besøgte vi en alabaster fabrik hvor de lavede kunstgenstande i alabaster.

Efter lunch besøgte vi dronning Hatshepsut’s Grav og tempel. Tre terrasser med søjlegange rejser sig fra ørkenen.

Om aftenen efter middag så vi templet i Luxor. Det virkede godt med kunstigt lys. Inde på tempelgrunden fandtes der to ruiner fra en senere periode. En ruin af en kirke og en ruin af en moské.

Tirsdag 07 november 2023.  Arnak temple.

Der var kun et besøg på programmet i dag. Arnak er et kæmpe kompleks af mange templer. Det ligger i den nordlige udkant af Luxor. Dette kompleks er forbundet med Luxor tempel af en oldtidsvej kantet med sfinkser og vædder statuer. Vi tilbragte mange timer i dette område.

Resten af dagen var fri og om aftenen var der afskedsmiddag på en restaurant ude i byen. Jeg måtte sige farvel til gruppen her om aftenen da mit fly gik tidligt om morgenen.

Onsdag 08 november 2023.  Hjemrejse.

Fløj fra Luxor klokken otte til Cairo. Der var 6 timers ventetid i Cairo inden jeg kunne komme videre. Mellemlanding i Wien og endelig til København. Jeg var hjemme i Virum klokken halvtolv.