Dagbog

Onsdag 29/08.   Fløjet fra København over London mod Miami. Overnattet på Hotel.

Torsdag 30/08.  Fra Miami  til Guatemala City. Modtaget af Carrie vor turkoordinator og Oscar vor chauffør. Kørte til Antigua for at overnatte på hotel.

Fredag 31/08.  Kørt til Xela (4 hr).  Indlogeret på Hotel. Om aftenen  Graduation Dinner På Skolen for det forrige hold.

Lørdag  01/09.  Udflugt med lokal transport til Conceptión Chiriquichapa. Gammelt Maja helligsted der var brugt under borgerkrigen til at henrette lokale folk. Besøg på en Jordmoderskole der brugte gamle indianske metoder med urter. Jordmødrene bruges også som sundhedsplejersker. De var under opsyn af en læge.

Søndag 02/09.  Store politiske optog på Plaza Central. Præsidentvalg om en uge. Marimba orkester og Majadans. Flyttet fra Hotellet først ned på skolen, hvorfra vi blev afhentet af de familier vi skulle bo hos. Jeg boede hos Iris Escobar  Callejon A 7B – 25   Zona 3  (7761 5485).

Mandag 03/09.  Formiddagen foredrag. Start på skole om eftermiddagen. Min rigtige lærer Ana kom først om tirsdagen. Skole hver eftermiddag  fra 2 – 7.

Onsdag 05/09.  Formiddag. Gåtur op i Bjergene til Vahos Naturligt dampbad.

Torsdag 06/09.  Tur med Chicken Bus til Zunil. San Simon tempel, Kirken og et kvindekollektiv der vævede og solgte deres produktion.

Fredag 07/09. Vores egen Graduation. Optrådte med ”Sådan er Kapitalismen.” Første og sidste vers oversat til spansk.

Lørdag 08/09. Med Oscar og Amaro til Takalic Abaj Maja ruiner nede i lavlandet hvor der var varmt.

Søndag 09/09. Med Oscar til Mountain School, der ligger i nærheden af Colomba. Om aftenen Orientering ved Tim den lokale leder.

Mandag 10/09. Start på skolen med min nye lærer Abby.  Vi ligger i en lille landsby Fatima, og den nærmeste større by Colomba er en halv times kørsel væk (på ladet af en pickup). Vi bor på skolen men spiser alle måltider hos en familie i landsbyen. Jeg spiser hos Piedad der ha manden Alfredo og datteren Adelaida med børnene Eveline og Liliana.

Onsdag 12/09.  Community Evening. Alle børnene i landsbyskolen blev inviteret til at lave hjemmesløjd med ispinde træ og limstift. Vi andre kunne hjælpe dem hvis vi havde lyst.

Torsdag 13/09. Vi arrangerede en udflugt med Oscar til en Kratersø i omegnen. Opstigningen med Oscars bil var meget dramatisk, fordi det var en stejl jordvej opad, der var fedtet, så bilen truede med at skride baglæns. Vi kom ud af bilen og fik hjulene blokerede med sten. Det endte med at bilen blev trukket op af en pickup med firehjulstræk. Wiren mellem bilerne knækkede 2 gange med vi kom op.

Det sidste stykke måtte vi dog gå (1 hr) fra en parkeringsplads til kraterranden. Derfra var der trapper ned til søen. Der var en strandbred da vi kom ned men det var forbudt at bade i søen, der er hellig for Majaerne. Der var en sti  rundt om søen, som vi kunne gå.

Lørdag 15/09.  Heldagstur med Oscar til Tilapa ved Stillehavskysten. Der var meget varmt, og stranden var farlig med understrømme. Ketty kom i vanskeligheder, men blev reddet i land af en af livredderne. Senere sejlede vi en tur langs kanalen og flodudløbet, og var inde og se mangroven.

Søndag 16/09.  Afsked med bjergskolen og med Piedad. Kørsel først til Granados med Oscar, og derfra til Kaffefarmen Nueva Alianza på ladet af en Pickup. Vi mødte et New Zealandsk amerikansk ægtepar som boede på farmen, og som skulle tage sig af os.

Mandag 17/09.  Vi sorterede uristede kaffebønner i et par timer, under behørig overvågning af Osvaldo, farmens administrator.

Tirsdag 18/09.  Vi samlede macadamienødder i et par timer under vejledning af en af farmens arbejdere.

Onsdag 19/09. Vi plukkede kaffebønner i hele tre timer under ledelse af den samme arbejder som hjalp os med at samle nødder. Den formiddag følte jeg at jeg havde arbejdet. Hver eftermiddag regnede det, og det var umuligt at arbejde udendørs.

Torsdag 20/09  Vi hjalp til i skolen. Startede på Biblioteket med at læse højt for hinanden af diverse børnebøger, derefter flyttede vi over i skolestuen, hvor vi , under lærerens vejledning uddelte hvad vi havde af gaver, danske flag og malebøger.

Fredag 21/09  Vi blev sendt ud på hovedvejen sammen med børnene fra skolen for at samle affald, for det meste plastic, der lå på vejen. Vi burde have gået bag ved hvert enkelt hus, i skoven, hvor der lå meget mere affald.

Søndag 23/09 Samme tur tilbage på ladet af en pickup. Det amerikansk New Zealandske par tog med os. De gad ikke være på farmen mere, når vi var væk. I Granados mødte vi Oscar, der kørte os til Panajachel. Spiste aftensmad med udsigt over søen til Toliman og Atitlan vulkanerne.

Mandag 24/09 Sejlede over søen til Santiago. Længere ophold inden vi sejlede langsommere tilbage og kiggede på hvad der var at se langs kysten.  Derefter til et naturpark i udkanten af  Panajachel. Til sidst en lang tur til det samme hotel i Antigua.

Tirsdag 25/09 Rundtur i Antigua under min ledelse. Startede med Santa Clara Convent med den smukke Ruinhave. Derefter San Francisco klosterkirke med Hermano Pedros grav. Derefter skulle vi have set Kapucinerklosteret men det kostede igen 30Q og det syntes vi var for dyrt. Om aftenen farvel middag.

Onsdag 26/09  Pia og jeg tog tilbage. Resten af holdet tog først til Tikal og derefter en uge til Cuba. Retur