Island dagbog 2010

Søndag 20 Juni 2010
Virum - Reykjavik

Landede sent om aftenen, og blev modtaget af Peter vores Guide. Mødte resten af holdet. Vi blev indlogeret på Guesthouse Aurora, Frejusgata lige ved Hallgrimskirken.

Mandag 21 Juni 2010
Reykjavik – Hella

Vi startede med den klassiske rundtur, þingvellir, Geysir, Gullfoss.

Þingvellir ligger lige nord for þingvellirvatn der er Islands største sø. þingvellir ligger midt på den atlantiske højderyg og er en del af den forkastningszone som strækker sig gennem hele Island. Man går ned til tingstedet gennem en stor sprækkedal.

Geysir, som har givet navn til fænomenet springer ikke mere. Dens nabo Strokkur kommer med et bøvs cirka hver 10 minut. Det er ikke voldsomt højt.

Gullfoss er et totrins vandfald, og de to fald ligger vinkelret på hinanden. Det samlede fald er 32 m.

Tirsdag 22 Juni 2010
Hella – Skeiðarsanður

Seljalandsfoss (60m) var det første stop. Man kan gå hele vejen bag om vandfaldet. Skogafoss var det næste stop. Skoga museum kom lige efter. Det er et frilandsmuseum med eksempler på gamle bygninger og deres interiør. Der var en skolestue og en lille kirke.

Vi var nu i området for Ejafjallajökul og det nylige udbrud. Bjergene rundt omkring var dækket af aske, men vejene og tage på bygninger var fejet for aske, og ny-græsset bredte sig hurtigt ovenpå asken.

Dyrhóleay er Islands sydligste punkt. Det er et højt forbjerg med fuglefjeld hvor der bor lunde, arktiske terner og mallemuk.

Onsdag 23 Juni 2010
Skeiðarsanður – Höfn

Næsten hele dagen gik i Skaftafell Nationalpark. Vi startede med en tur hen mod isen fra nationalparkens hovedbygning. Det var umuligt på grund af gletsjer søer at komme helt tæt på.

Senere prøvede vi et andet sted, men mødte det samme problem. Til slut var vi ude at sejle i amfibiekøretøj i gletchersøen jökulsárlón, hvor isbjerge sejler rundt. Der var en ekstra mand i en gummibåd på udkik for turistbåden, så vi ikke stødte ind i isbjergene.

Torsdag 24 Juni 2010
Höfn – Eiðar

Vi startede med at køre ud og ind langs de østlige fjorde. Et udsigtsstop ved nordenden af Alftafjorður (Svanefjorden), hvor der var mange fugle og hvor jeg fotograferede en edderfugl på reden. Senere havde vi en sightseeing tur på egen hånd i Djúpivogur. I Stõðvarfjorður så vi et (privat) Stenmuseum. Kort derefter kørte vi igennem en 6 km lang tunnel, og så var vi pludselig væk fra fjordene. Sent på dagen nåede vi Eigilsstaðir og derfra til vores bestemmelsessted i Eiðar.

Fredag 25 Juni 2010
Eiðar – Skúlagarður

Først så vi Geirstaðir kirke, der er en genopførsel af en kirke fra vikingetiden. Dernæst Yst i Rjúkandi et vandfald, der lå lige ved vejen.

Vi besøgte en bonde, der havde et par tamme rensdyr som han viste frem til turister. Rensdyret er indført fra Skandinavien men det er udelukkende vildtrener som skydes i jagtsæsonen. Konen på gården var ferm til at lave souvenirs og brugsting fortrinsvis i læder, som hun solgte til turisterne.

Dettifoss var næst på programmet. Med 44 m højde og 100 m bredde det kraftigste vandfald i Europa. Floden fortsætter i Jökulsárgljúfur canyon der løber nordpå.

Dagens sidste stop var Asbyrgi Canyon hvor vi var ude at vandre en tur. Den er fyldt af birketræer, der er skærmet af vinden af de lodrette bjergvægge. Denne canyon ender i en stor hestesko formet plads med en sø i midten. Væggene er ca 100 m høje og der yngler mallemuk og andre fugle.

Lørdag 26 Juni 2010
Skúlagarður – Ljósavatn

Vi var tidligt oppe for at nå båden i Húsavik hvor vi kom på en 3 timers sejltur for at se hvaler. Det var ret hårdt vejr, og vi sejlede over på den anden side af fjorden hvor der var mere læ. Jeg så kun rygfinner af delfiner men guiden påstod at vi også så en enkelt vågehval.

Vi kørte ud af byen for at spise frokost og fandt et sted med utroligt mange lupiner, som jeg fotograferede.

Resten af dagen tilbragte vi i Krafla området. Vi kravlede op til kraterkanten på Vita krateret. Vi gik en lang tur i Leirjuhukur og så på lavaformationer. Vi så Hverir Namafjall geotermiske område med boblende svovlpøle.

Vi kørte udenom Myvatn til et hotel i Ljósavatn der ligger mellem Myvatn og Akureyri.

Søndag 27 Juni 2010
Ljósavatn – Akureyri

Denne dag kørte vi tilbage til Myvatn for at se alle seværdighederne rundt om søen. Vi startede med at gå en tur i Skútustaðir, et område med en masse kratere. De kaldes pseudokratere fordi man mener de er opstået ved store dampeksplosioner, der opstår når glødende lave møder et fugtigt og sumpet område.

Det næste vi så var Dimmuborgir. Et kæmpeområde med fantastiske lavaformationer hvor vi gik en rundtur. Dernæst kom vi på endnu en klatretur op til kraterkanten på Hverfjall.

Efter dette var der mulighed for at bade i Myvatn naturbad. De kalder den Den Blå Lagune, men den må ikke forveksles med Den Blå Lagune på Reykjanes som er meget større.

Til sidst så vi Godafoss, og vi var så heldige, at overvære 3 mand, der i kajak sejlede ned ad fossen. Den er 12 m høj.

Der var ikke langt at køre fra Ljósavatn til Akureyri, hvor vi checkede ind på et hotel. Resten af dagen, og hele næste dag var vi overladt til os selv og diverse muligheder for at gå på opdagelse i byen. Jeg havde bestemt mig for en flytur til Grimsey, der ligger lige på polarcirkelen. Der skulle være tre deltagere, og det var der ikke, så det måtte opgives. Til gengæld kunne jeg komme med på en flytur hen over Godafoss og Myvatn.

Mandag 28 Juni 2010
Akureyri – Akureyri

Vi far fire der skulle på flyvetur, og vi stillede i lufthavnen til den aftalte tid. Flyet var et lille enmotors maskine med plads til 6 personer. Vi kom op i flyet, og så ville motoren ikke starte. Tilbage i afgangshallen for at vente, mens en mekaniker blev tilkaldt. Efter 2 timers venten kom vi endelig i gang. Det var en pragtfuld tur over Godafoss og Myvatn, som vi havde set dagen før fra jorden. Vi sluttede med en tur ind mod centrum af Island over vulkanen Askja og helt ned til den nordlige grænse for Vatnajøjul.

Tirsdag 29 Juni 2010
Akureyri – Langaholt

Langaholt ligger på sydkysten af Snæfellsnes, så der var langt at køre denne dag, og derfor mindre tid til sightseeing. Vi besøgte Eiriksstaðir, en rekonstruktion af Erik den Rødes gård som man mener den har set ud og på det sted man tror den har ligget. Her fik vi en forklaring om hvordan man boede og levede i vikingetiden. Senere så nogle af os et Museum for Hajfangst. Store arktiske hajer blev fanget på krog. Det foregik i store åbne både, der blev roet ud fra kysten.

Onsdag 30 Juli 2010
Langaholt – Langaholt

Vi brugte hele denne dag til at bese Snæfellsnes. Vi startede med at se på en lille trækirke der lå helt alene ved stranden. Døren til kirken var låst.

Næste punkt var en lang vandretur langs stranden. Vi startede ved et lille fiskerleje Arnarstapi og vi gik til et endnu mindre fiskerleje. Der var fuglefjelde hele vejen, og de begyndte allerede inde i den første havn.

Derefter kørte vi til Hellesanður hvor resterne af en engelsk trawler lå på stranden.

Næste punkt var Snæfellsjøkul. Vi kørte så tæt på toppen som vi kunne i bil.

Næstsidste punkt var en kravletur ind i en klipperevne dannet af en bjergbæk. Vi var kun ca 50 m inde og det var meget vådt.

Sidste punkt var et bad i Lysuholl pool med naturligt forekommende karbonater.

Torsdag 1 Juli 2010
Langaholt – Reykjavik

Det øsregnede da vi forlod Langaholt og det blev det ved med da vi fik tilbudt at bestige Eldborg krater. De fleste tog afsted alligevel selv om det nu også var blæst op.

I Reykjavik boede vi igen på Aurora Guesthouse.

Fredag 2 Juli 2010
Reykjavik- Reykjavik

Vi brugte hele dagen på at køre rund på Reykjanes. Vi startede med en udsigt fra stranden til en klippeø kaldet Eldey, der rummer en stor Sule koloni. Her ligger der også et fyrtårn. Senere så vi Krysuvik geotermiske område og en forkastningszone med jordsprækker ligesom ved Þingvellir.

Der er bygget en bro over den største sprække.

Dagens sidste punkt var et bad i den blå lagune.

Om aftenen var der farvelmiddag på en god restaurant i Reykjavik

Lørdag 3 Juli 2010

Fridag I Reykjavik. Var til orgelkoncert i Hallgrimskirken med en dansk organist. Det varede kun 3 kvarter. Senere besøgte jeg kulturhuset hvor de fremviser de islandske håndskrifter.

Søndag 4 Juli 2010

Afrejsedag. Brugte tiden på at vente.